FAQ

Frågor och svar

Här hittar du alla de vanligaste frågorna vi får. Kolla gärna igenom här om svaret på din fråga redan finns.

Vanliga frågor

Nej. Alla kan testa sig hos oss oavsett om du har svenskt personnummer eller inte. Men kom ihåg att alltid ha med dig ett giltligt ID-kort eller pass.

Ja. Våra certifikat är både på Engelska och Svenska.

Ja, ett PCR-test kan vara positivt upp till 8 veckor efter att du har återhämtat dig. Var särskilt uppmärksam på detta när du reser.

Tyvärr så beror det helt och hållet på vilket land du ska till och vilket flygbolag du använder. Kolla extra noggrant med ditt flygbolag innan avresa för att se vilka intyg du behöver.

För tillfället är priset samma för vuxna som för barn.

Vanliga frågor

Det beror på vilka krav landet du ska till och flygbolaget du reser med har. Oftast är det ett antigen test eller PCR som behövs, men kolla noggrant kraven för just din resa innan du testar dig.

Ja det kan du. När du bokar får du ett e-postmeddelande med en länk om du själv vill ändra bokningen. Detta kan göra upp till 18 timmar tidigare. Observera om du avbokar 6-4 timmar innan din tid så återbetalas endast 299:-. Om avbokning sker inom 4 timmar till din tid så återbetalas inte beloppet.

Om du missar din tid och inte har avbokat senast 6 timmar innan så återbetalas endast 299kr. Om du vet att du blir sen, ring till oss så att vi kan kalla in dig så snart du är på plats, var uppmärksam på att väntetid i så fall kan förekomma.

Nej vi har endast online bokning. Detta är för att telefonbokning kräver mycket arbetskraft som vi hellre använder till att förbättra vår service på plats.

Ja, ditt antigen-test kan användas till de länder som godkänner antigentester. Våra tester är godkända i EU och kan bl.a. används även för inresa till Danmark, Tyskland och England.

Vanliga frågor

Om du vill testa dig för att se om du är sjuk eller har varit sjuk så vet vi. Men tyvärr kan vi inte svara på vilket test du behöver för resa, då det varierar en hel del beroende på vilket land du ska till. Kolla alltid med ditt flygbolag eller myndigheterna i landet du reser till.

Antigen test används för att upptäcka om du har en pågående infektion av COVID. Det är viktigt att testa sig om man känner av symtomen, det hjälper till att förhindra ytterliggare smitta och ger dig möjligheten att få professionell hjälp om det behövs.

Antikropp test visar om du har byggt upp antikroppar mot COVID viruset. Om du har gjort det så innebär det att du har ett visst skydd mot ytterligare infektion.

Om din destination tillåter dig att resa med ditt ID-kort så absolut. Men du måste se till att ha samma pass/ID-kort som du skall resa med.

Ja, vårt certifikat kan användas för att resa med och det är skrivet på både svenska och engelska.

Vi har detta eftersom de flesta länder / flygbolag som kräver PCR accepterar vårt certifikat. Det kan dock finnas vissa länder som kräver att det undertecknas av en läkare. Vi har valt att skilja på dessa två för att hålla priset nere så långt som möjligt.

Vanliga frågor

Den enda skillnaden är att reseintyget är ett intyg undertecknat av en läkare, annars är de två dokumenten helt identiska. Vi erbjuder dock båda.

Allt beror på vart du ska. Kontrollera ALLTID med både flygbolaget / bussbolaget / färjebolaget vilket test de behöver, och dessutom måste du också kontrollera med de länder du ska till och genom i transit. Reglerna ändras hela tiden, så tyvärr kan vi inte hålla oss fullständigt uppdaterade om alla regler. Se evt swedenabroad.

Du får svar cirka 20 minuter efter att testet har utförts om du har bokat en tid. Om du kommer på drop-in kan det lätt bli längre väntetid på grund av efterfrågan. Vi rekommenderar därför att du bokar en tid eller anländer i god tid som drop-in.

Ja, våra certifikat har QR-koder som kan användas för att verifiera att certifikatet är äkta.

Vi erbjuder båda alternativen efter dina behov. Vårt säkra och effektiva QR-kodbaserade system skickar automatiskt ut ett certifikat så snart resultaten är tillgängliga.

Nej, vi ger inte pengarna tillbaka, för INGET test är 100 procent korrekt. Tyvärr kan vi bara relatera till vad testet visar, och därför är det också viktigt att du väljer att testas på en plats där du använder test av högsta kvalitet. Även om det är väldigt osannolikt att ett test ger falskt svar så kan det tyvärr hända. Om du testar dig igen med 1177 och får negativt efter att vårt test visat positivt kan det även vara lika stor chans att deras test har visat falskt.

Ja, det finns en skillnad både i var provet tas och även i noggrannhet. Om du vill ha det mest bekväma antigentestet ska du välja “Nasal” -testet. Du bör dock vara medveten om att det inte är lika exakt som vårt andra antigentest som har känslighet: 96,52% specificitet: 99,68%. Om du väljer Nasal-testet är det alltså en större sannolikhet för falskt resultat även om chansen för det är minimal. Därför, om du vill kontrollera om du har aktiv covid i kroppen just nu, rekommenderar vi inte att du tar Nasal-testet. Observera att vi inte testar “gratis” igen i händelse av ett positivt resultat, och därför måste du boka ett test med 1177 för att begära eller förneka att antigensvaret var korrekt.

Vi har också en begränsning som innebär att du kan boka minst 18 timmar i förväg och högst 14 dagar i förväg. Anledningen till detta är att förhindra falska bokningar i framtiden, och även eftersom reglerna i de olika länderna ständigt förändras så att du inte bokar fel test.

Vanliga frågor

Ja det kan du. När du bokar får du ett e-postmeddelande med en länk om du själv vill ändra bokningen. Detta kan göra upp till 18 timmar tidigare. Observera att det inte går att avbryta mindre än 6 timmar före den överenskomna tiden. Om du gör detta får du inte pengarna tillbaka.

Ja, du kan enkelt avbryta din tid upp till 24 timmar innan. Då betalas hela beloppet tillbaka till dig. Vid avbokning mellan 24 och 6 timmar innan återbetalas 50% av priset. Avbokning mindre än 6 timmar innan innebär att du förlorar rätten till återbetalning.

För tillfället endast i Hyllie i Malmö.

Nej, drive-through sker enligt vanligt kösystem på drop-in.

Nej, du kan välja om du vill boka eller göra en drop-in. Vid drop-in måste man dock vara medveten om att det kan bli väntetid.

Ja vi har öppet alla helgdagar.

Nej, våra tester ger svar svart på vitt. Det krävs ingen konstulation eller uppföljning.

Väntetiderna varierar mycket, men vi kan hantera ett högt tryck. Måndagar och Söndagar har längst väntetid, men oavsett vilken dag så bör man vara förberedd på åtminstonde 1 timmes tid från att du kommer, tills du har ditt resultat.

Platser

Kontakta ditt lokala testcenter

Fanns inte din fråga? Kontakta någon av våra lokaler här så hjälper vi dig.

Malmö C:
Lokgatan 17
211 20 Malmö C

Mån – Fre: 07:00 – 18:00
Lör – Sön: 09:00 – 18:00

Hitta plats

Malmö Hyllie:
Hyllie Stationsväg 8
215 32 Malmö

Mån – Fre: 06:00 – 19:00
Lör – Sön: 09:00 – 19:00

Hitta plats

Malmö Sturup Airport:
Byggnad 15
230 32 Skåne

Öppningstider följer flygschema. Vårt testcenter i Malmö Airport öppnar innan varje flyg. Ring gärna vår lokal för mer information.

Hitta plats

Göteborg:
Nils Ericsonsplatsen 2
411 03 Göteborg

Mån – Fre: 10:00 – 18:00
Lör – Sön: 10:00 – 18:00

Hitta plats

Helsingborg:
Järnvägsgatan 11
252 24 Helsingborg

Mån – Fre: 07:00 – 19:00
Lör – Sön: 10:00 – 18:00

Hitta plats

Skicka Ditt Meddelande

Vi vill gärna höra dina frågor och funderingar. Skicka ett meddelande till oss så gör vi vårt bästa för att återkomma så snabbt vi kan.

Du kan också skriva till oss på info@scantest.se.